2022-11-20, 11:00–11:30 (Europe/Athens), Room III
Τρεις μαθητές Λυκείου, με πολυετή ενασχόληση στην εκπαιδευτική ρομποτική, υλοποίησαν ένα ανθρωπόμορφο διαδραστικό ρομπότ, συνδυάζοντας ανοικτές τεχνολογίες. Θα παρουσιάσουν την δημιουργία του στο κοινό και θα κάνουν επίδειξη των δυνατοτήτων του. Θα περιγράψουν τις τεχνολογίες που χρησιμοποίησαν, θα διηγηθούν την εμπειρία τους κατά τη διάρκεια της υλοποίησης, τα επόμενά τους βήματα. Θα απαντήσουν σε ερωτήσεις και απορίες αλλά και μοιραστούν ιδέες με τους συμμετέχοντες, μέσω μιας ανοικτής συζήτησης.
Τρεις μαθητές Λυκείου, με πολυετή ενασχόληση στην εκπαιδευτική ρομποτική, υλοποίησαν ένα ανθρωπόμορφο διαδραστικό ρομπότ, συνδυάζοντας ανοικτές τεχνολογίες. Το robot τους είναι ανθρωπόμορφο, ειδικά σχεδιασμένο για να είναι φιλικό σε μικρούς και μεγάλους. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι μπορούν να συνδεθούν καλύτερα με ρομπότ, τα οποία έχουν έως κάποιο βαθμό ανθρώπινα χαρακτηριστικά.
Το robot σχεδιάστηκε έτσι ώστε να είναι αναβαθμίσιμο και να μπορεί να χρησιμοποιεί τις τελευταίες εξελίξεις στη τεχνητή νοημοσύνη. Έτσι, μπορεί να εκπαιδευτεί και να αναλάβει απλές ανθρώπινες εργασίες, στο σπίτι, στην ασφάλεια, στην υγεία και σε πολλούς ακόμη τομείς.
Σήμερα τα ρομπότ εμπλέκονται σε όλο και πιο πολύπλοκες εργασίες και δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης και της αλληλεπίδρασης με τους ανθρώπους. Είναι σημαντική η ανάπτυξη ρομπότ που να έχουν τα αναγκαία χαρακτηριστικά ώστε να είναι φιλικά και ωφέλιμα προς τον άνθρωπο. Τα στοιχεία αυτά ονομάζονται στοιχεία κοινωνικής νοημοσύνης. Έτσι η ομάδα υλοποίησε μία σειρά από ικανότητες που χρειάζονται για αυτό το σκοπό.
Κίνηση: Το ρομπότ μπορεί να κινεί το κεφάλι του, εστιάζοντας στα πρόσωπα που βλέπει και εποπτεύοντας τον χώρο. Επίσης, μπορεί να κινεί τα χέρια του, για την εκτέλεση διάφορων εργασιών αλλά και για λόγους έκφρασης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του. Επιπλέον, μπορεί να κινείται στο χώρο με τους τροχούς του, ανιχνεύοντας παράλληλα εμπόδια που θα βρεθούν στην πορεία του με το LiDAR (LIght Detection And Ranging)
Επικοινωνία: Το ρομπότ μπορεί να ακούσει και να κατανοήσει την ανθρώπινη ομιλία, σε δεκάδες διαφορετικές γλώσσες. Μόλις του μιλήσει κάποιος, θα ελέγξει στη βάση δεδομένων εάν η φράση που άκουσε είναι μία από τις ήδη ορισμένες φωνητικές εντολές. Εάν βρεθεί η φράση, θα εκτελέσει μία ακολουθία εντολών, όπως αυτή είναι ορισμένη στη βάση δεδομένων. Εάν δεν βρεθεί, θα προσπαθήσει να απαντήσει όσο πιο εύστοχα μπορεί λαμβάνοντας απαντήσεις από ένα μεγαλύτερο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης με το οποίο συνδέεται μέσω διαδικτύου.
Όραση: Το ρομπότ βλέπει μέσα από μία στερεοσκοπική κάμερα. Αναλύει την εικόνα και εντοπίζει πρόσωπα (face detection). Επιπλέον, μπορεί να εκπαιδευτεί ώστε να αναγνωρίζει και την ταυτότητα συγκεκριμένων προσώπων (face recognition). Παράλληλα εντοπίζει στην εικόνα αντικείμενα (έπιπλα, οχήματα, ανθρώπους κτλ) και έννοιες όπως εσωτερικός χώρος, οικογένεια, ψυχαγωγία κ.α
Οπτικές ενδείξεις: Το ρομπότ εμφανίζει στην οθόνη του σε pop ups αυτό που ακούει καθώς και αυτό που λέει. Έτσι μπορεί να επικοινωνήσει με ανθρώπους με προβλήματα ακοής. Επιπλέον, εμφανίζει στην οθόνη του τα πρόσωπα που βλέπει και τη θέση τους.
Ειδοποιήσεις: Το ρομπότ μπορεί να στείλει SMS και e-mail. Έτσι, μπορεί να μεταφέρει πληροφορία που ο χρήστης θα του ζητήσει προφορικά. Επιπλέον, μπορεί να στείλει ειδοποιήσεις σε περίπτωση κινδύνου, ακόμη και μέσω κρυφών φωνητικών εντολών. Για παράδειγμα, όταν το robotaki ακούσει «Robotaki, παίξε κλασική μουσική, τότε θα παίξει μεν κλασική μουσική αλλά παράλληλα θα στείλει και SMS με τη λέξη SOS σε προκαθορισμένο αριθμό. Ακριβώς όπως με τα SMS, το ρομπότ μπορεί να στείλει και e-mail είτε μεταφέροντας πληροφορία που ο χρήστης εκφωνεί, είτε ως μέρος πιο σύνθετων φωνητικών εντολών.
Άλλες δυνατότητες: Το ρομπότ μπορεί να λάβει μετεωρολογικά δεδομένα από το διαδίκτυο και να τα αναγγείλει όταν ρωτηθεί. Επίσης μπορεί να παίξει μουσική από mp3 όταν του ζητηθεί ως φωνητική εντολή.
Ο Κωνσταντίνος γεννήθηκε το 1975 στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος μαθηματικός του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Κατέχει μεταπτυχιακό δίπλωμα σπουδών (MSc) στην επιστήμη των υπολογιστών από το Πανεπιστήμιο του Manchester και μεταπτυχιακό δίπλωμα σπουδών (Executive MBA) στην διοίκηση επιχειρήσεων, από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει διατελέσει για πολλά χρόνια διοικητικό στέλεχος επιχειρήσεων στον τομέα της πληροφορικής. Το 2016 ίδρυσε τη σχολή εκπαιδευτικής ρομποτικής για παιδιά "Robotakia" η οποία έχει εκπαιδεύσει χιλιάδες παιδιά στην ρομποτική. Είναι μέντορας της ομάδας Robotakia, η οποία αποτελείται από μαθητές Λυκείου. Η ομάδα Robotakia υλοποίησε το 2022 ένα λειτουργικό ανθρωπόμορφο ρομπότ, συνδυάζοντας ανοικτές τεχνολογίες και αξιοποιώντας την πολυετή εμπειρία τους στην ρομποτική.